1. Необхідно повторювати інформацію протягом 20 секунд одразу після її сприймання (імена, телефони, дати), оскільки найбільша втрата інформації припадає на перші стадії запам’ятовування, наступні за сприйняттям.
2. Інтервали часу між повтореннями можна, якщо треба, подовжувати. Припустимо, якщо на підготовку ви маєте 7 днів, а матеріал вимагає не менше п’яти повторень, то роботу краще організувати так:
• 1 -й день — двічі;
• 2-й день — 1 раз;
• 3-й день — без повторень;
• 4-й день — 1 раз;
• 5-й день — без повторень;
• 6-й день — без повторень;
• 7-й день — 1 раз.
3. Кількість повторень треба визначати з деяким запасом. Слід дотримуватися простого правила: число повторень має бути таким, аби протягом необхідного проміжку часу інформація не забувалася. Якщо ви хочете запам’ятати інформацію лише на декілька днів, то після її сприйняття рекомендуємо повторити матеріал спочатку за 15—20 хвилин, потім — за 8—9 годин і ще раз — за 24 години.
4. Там, де доцільно, застосовуйте комплексний навчальний метод. Велику кількість інформації можна запам’ятовувати за допомогою часткового навчального методу, при якому ви повторюєте речення за реченням, віршований рядок за рядком. Проте при частковому навчальному методі інформація подрібнюється і виривається зі свого контексту, що ускладнює запам’ятовування і призводить до збільшення числа повторень. Натомість при комплексному навчальному методі вся інформація, наприклад, текст, запам’ятовується цілком, а потім як одне ціле повторюється. Взаємозв’язки між окремими частинами сприймаються швидше і ґрунтовніше, а обов’язкове число повторень скорочується. Тому там, де це можливо, використовуйте комплексний навчальний метод.
5. Під час роботи з великим за обсягом матеріалом важко добре запам’ятати текст як одне ціле. У такому разі розбийте текст на розділи, об’єднані однією темою. При першому відтворенні повторюйте вже засвоєну частину і вивчайте другу. При другому — повторюйте перші частини і вивчайте наступну тощо.
6. Формула ОУОД (основні думки, уважне читання, огляд, доведення). Найраціональнішим і, проте, найпоширенішим методом запам’ятовування інформації є повторне перечитування: читайте текст, аж поки запам’ятаєте його.
7. Повторне читання виявиться набагато ефективнішим, якщо міститиме елементи активного повторення, переказу. Ми пропонуємо метод читання, що дозволяє засвоїти і запам’ятати доволі складний матеріал (наприклад, якийсь курс) лише за чотири повторення. За першими буквами чотирьох рівнів цього методу назвемо його ОУОД (основні думки, уважне читання, огляд, доведення).
8. Виконуйте якомога більше різних опублікованих тестів із якогось предмета. Ці тренування ознайомлять вас зі структурою тестових завдань.
9. Тренуйтеся із секундоміром у руках, засікайте час виконання тестів. Готуючись до іспитів, ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданням, а навпаки, подумки малюйте собі картину тріумфу.
10. Залиште один день перед іспитом на те, аби знову повторити всі плани відповідей, ще раз зупинитися на складніших питаннях.